מחבר/ת: פטריסיה כהן >>

מדוע השכנה בת ה-70 שלך מקבלת ציון השווה למחצית גילה במבחן זכרון, בזמן שלך, בגיל 40, יש זכרון של תושב וותיק? לו חוקרים היו יכולים למפות באופן מהימן יותר מה משמר ומה פוגע בכוחות המנטליים של אנשים, ייתכן והיו יכולים לנסח תכנית למניעה או היפוך של ההידרדרות.ארג'י א. לחמן, פסיכולוגית באוניברסיטת ברנדיס המתמחה בהזדקנות אומרת  "מסתבר שיסוד חיוני אחד של כושר מוחי כבר זוהה. "כנראה שחינוך יכול לתרום לבריאות גופנית ומנטלית לאורך הבגרות ואף להוביל לתוחלת חיים ארוכה יותר". עבור אלו הנמצאים במחצית חייהם ואחרי, ניכר כי תואר אקדמי מאט את תהליך ההזדקנות של המוח בכעשור, מה שמוסיף עוד אלמנט לניתוח עלות-תועלת של חינוך גבוה – עבור סטודנטים צעירים וגם עבור אלו החושבים לשוב לספספל הלימודים.

חוקרים רבים מאמינים שאינטליגנציה אנושית מכילה מגוון של עשרות יכולות קוגניטיביות שונות, אשר אותם מחלקים בדרך כלל לשתי קטגוריות. הראשונה, "אינטליגנציה פלואידית" מכילה את היכולות שמפיקות פתרונות שאינן תלויים על הנסיון, כמו למשל זיהוי דפוסים, זכרון עבודה וחשיבה מופשטת, סוג האינטליגנציה שנבחנת במסגרת מבחני IQ. יכולות אלו נוטות להגיע לשיאן בשנות ה-20 לחיינו.מנגד, "אינטליגנציה קריסטאלית", מתייחסת באופן כללי למיומנויות הנרכשות דרך נסיון ולימוד, כגון יכולות ורבליות, חשיבה אינדוקטיבית ושיפוט. לעומת "פלואידית" אשר מייחסים לה תלות גבוהה בגורמים מורשים וגנטים, "קריסטאלית" הינה תלוי הרבה יותר במגוון של השפעות, כמו אישיות, מוטיבציה, הזדמנויות ותרבות.

 בתקופה שהפחד מהידרדרות מוחית מאפיל על המחשבה על חיים ארוכים, האפשרות שלמזדקנים ישנה יכולות שליטה מסוימת על הכושר המנטלי שלהם, היא רעיון שבו אפילו וויליאם אוסלר היה תומך.

למאמר המלא לחצו על אייקון הPDF: