מחבר/ת: אלי גל – מכון בריין טריין >>

המוח הוא האיבר החשוב ביותר לכולנו, וזה המעורר את הסקרנות הרבה ביותר לגביו. בפרט מתבצעים מחקרים רבים על מנת לזהות את התפקידים השונים של האזורים השונים במוח ולהבין כיצד פועל איבר מורכב זה. אחת המסקנות החשובות שהמדע הצליח להגיע אליה, ושכבר הוכחה באופן חד משמעי, היא שהמוח לא מפסיק להתפתח, ולמעשה כשם שרכיבה על אופניים, למשל, מפתחת את שרירי הרגליים, הרי שישנן פעילויות שמפתחות את המוח.

ישנן, כמובן, דרכים רבות לבצע אימון מוח, בכל גיל ובכל מצב, ואחת מהן היא לימודים אקדמיים.

איך לימודים משפרים את תפקוד המוח?

כל למידה שהיא משפרת את תפקוד המוח, וכשמדובר בלימודים אקדמיים השיפור משמעותי במיוחד – שכן מדובר בלימודים מאומצים וממושכים, כך שהאימפקט על המוח גדול.

הסיבה לכך שלימודים משפרים את המוח היא שכל חווית למידה חדשה יוצרת קשרים חדשים במוח בין תאי עצב – וככל שיש יותר קשרים, כך המוח מתפקד ברמה גבוהה יותר.

זו גם הסיבה לכך שלא רק לימודים אקדמיים משפרים את תפקוד המוח אלא גם לימודים אחרים: כך, לדוגמה, על פי מחקר שהתפרסם במגזין "נוירוסיינס", בקרב מי שלמד לנגן על כלי נגינה זה או אחר נמצאו כמויות גדולות יותר של חומר אפור במספר אזורים במוח (ובפרט זה המתמקד בעיבוד תפישה מרחבית וזה האמון על שליטה מוטורית). דוגמה נוספת היא מחקר שנערך בלוקסמבורג, ושמצא כי לימודי שפה נוספת מפחיתים, ובמידה ניכרת, את בעיות הקשב והזיכרון של האדם.

לימודים אקדמיים על מנת לאמן את המוח – יתרונות

ללימודים אקדמיים ישנם מספר יתרונות משמעותיים, מעבר לכך שהם מאמנים את המוח בצורה אינטנסיבית למדי במשך מספר שנים.

ראשית, בסופם של הלימודים זוכה האדם לתואר ראשון, תואר שני או דוקטורט, כלומר לתעודה שפותחת בפניו דלתות רבות ובפרט בשוק העבודה של ימינו.

שנית, הוא רוכש ידע יקר ערך בתחום אותו למד (כשכמובן מומלץ ללמוד תחום אליו נמשך הלב, כך שהידע מעשיר גם את הנפש).

שלישית, לימודים אקדמיים מקנים הרגלי למידה טובים ויכולות משוכללות בתחום, כך שניתן להמשיך וללמוד לאורך כל החיים וכך להבטיח המשך פיתוח המוח.

בנוסף, מסגרת אקדמית, ברוב המקרים, היא גם מסגרת חברתית המעשירה גם היא את האדם (ובעקיפין גם את המוח).

לימודים כדרך לאמן את המוח – חסרונות

לצד היתרונות הרבים של לימודים אקדמיים כדרך יעילה לאמן את המוח ישנם גם חסרונות, וחשוב להיות מודע גם אליהם:

החיסרון המשמעותי ביותר הוא העלות הגבוהה של לימודים אלה, בין אם במסגרת אוניברסיטה זו או אחרת וביתר שאת בחלק מהמכללות.

חיסרון נוסף הוא המחויבות הרבה: אמנם לא חובה להשלים לימודי תואר ראשון (או תואר מתקדם יותר), אולם בכל סמסטר מושקעים משאבים רבים (זמן, כסף, מאמץ, אנרגיה) והדבר יוצר מחויבות גבוהה על מנת שהמשאבים שכבר הושקעו לא ירדו לטמיון.