מחבר/ת: אלי גל – מכון בריין טריין >>

רבים מאיתנו מתמודדים מדי יום עם שכחה. אנחנו שוכחים איפה הנחנו את המפתחות של המכונית כשנכנסנו הביתה, אנחנו לא זוכרים בדיוק באיזו שעה סיכמנו על פגישה חשובה ואנחנו לא זוכרים מספרי טלפון, מספרי כרטיס אשראי ואפילו מספרי זהות. בשנים האחרונות, אולי בגלל עודף גירויים וכל כך הרבה אביזרים טכנולוגיים שמאפשרים לנו "לשכוח", יותר אנשים מזהים את הבעיה ומחפשים דרכים לשיפור הזיכרון. ישנן לא מעט דרכים לשפר את הזיכרון והן נעות בין הטיפול הקונבנציונלי ובין טיפול משלים.

קבלו חמש דרכים עבור שיפור הזיכרון שעוזרות במקרים קלילים וגם במקרים מסובכים יותר.

שינה בריאה

שעות שינה הן מצרך נדיר בעידן המודרני. שעות ארוכות של עבודה, קימה בשעות מוקדמות בבוקר, הליכה לישון באמצע הלילה וכדומה – כל אלו לא תורמים לשיפור הזיכרון אלא מטשטשים אותו. בניגוד לדיעה הרווחת שככל שאנחנו מתבגרים כך שעות השינה שאנחנו צריכים מעטות יותר, הסברה היום היא שאנחנו זקוקים ללפחות שבע שעות שינה כדי לשפר את הפעילות הקוגנטיבית שלנו ובכך לשפר את הזיכרון.

טיפול קוגנטיבי

טיפול קוגנטיבי הוא טיפול מוכח המסייע לשיפור הזיכרון. גם אנשים הסובלים באופן כרוני מדמנציה וממחלות נוספות שפוגעות בזיכרון מדווחים על שיפור משמעותי בזכות תרגילי זיכרון המפעילים את המיומנויות הקוגנטיביות שלנו. טיפול קוגנטיבי כולל למעשה מספר שלבי פעולה בהם משתלבים תרגילים ואימונים לשיפור הזיכרון. בסוף הטיפול יוצא המטופל עם בנק של כלים ותרגילים המשפרים את המצב באופן משמעותי.

טיפול באומנות

טיפול באומנות לשיפור זיכרון פועל על הזיכרון הויזואלי שלנו. באמצעות מערכת הסימנים שאנחנו מפתחים במהלך טיפול באומנות אנחנו משפרים את הזיכרון ולומדים לנתב את העין הויזואלית שלנו ואת היצירתיות שלנו כדי לשפר את הזיכרון. טיפול זה מתאים גם למבוגרים אך גם לילדים שזקוקים לעזרה בשיפור הזיכרון החזותי שלהם. אל תוך תחום הטיפול באומנות נכנסות אמנויות שאינן דווקא ויזואליות, ביניהן אומנות התיאטרון והמשחק, הקומדיה והצחוק ואמנויות כמו תנועה ומוזיקה.

שינוי תזונתי

שינוי באורח החיים שלנו יכול לשפר באופן משמעותי את הזיכרון. הכנסה של מזונות על נוגדי חמצון כמו פירות יער, ירקות ירוקים, דגנים מלאים, אגוזים ושקדים, קטניות וכמובן פירות וירקות מסייעים לפעילות תקינה של הגוף ובכך גם פעילות המוח. אנשים ששינו את התזונה שלהם גילו פתאום שיפור משמעותי לא רק בתחושה הפיזית שלהם, אלא גם בתחושות הקוגניטיביות שלהם וביכולת שלהם לצרוך ולזכור מידע.

טיפול תרופתי

במקרים מסויימים יש צורך בעזרה תרופתית כדי לשפר את הזיכרון. לרוב מדובר במצבים קיצוניים או במחלות כרוניות שחלק מההשפעה שלהן קשור לתפקוד הזיכרון. אחת המחלות האלו היא דכאון. דכאון פוגע בזכרון וסיוע של תרופות יכול לעזור גם להפחתת תחושת הדיכאון וגם לשיפור הפעילות הקוגנטיבית. חשוב כמובן לציין שטיפול תרופתי ניתן רק במקרים מסויימים לאחר בדיקות רפואיות ובתיאום ושיקול של הרופא המטפל.