מחבר/ת: אלי גל / מכון בריין טריין – שיפור הזיכרון >>

השפעתו של אימון קוגניטיבי ממוחשב על מבוגרים עם הפרעה קוגניטיבית קלה או דמנציה: מחקר סיסטמטי ומטה-אנליזה

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת סידני ביצעו מטה אנליזה של מחקרים על מנת להעריך את מידת השפעתו של האימון הקוגניטיבי הממוחשב על הסובלים מהפרעה קוגניטיבית קלה, ועל הסובלים מדמנציה.

הפרעה קוגניטיבית קלה הנה מצב המאופיין בירידה בזיכרון או ביכולות קוגניטיביות נוספות, עם השפעה מועטה על התפקוד היומיומי. מדי שנה, מצבם של כ 5-10% מהסובלים מהפרעה זו מחריף, והם מפתחים דמנציה. מצבם של כ 5-10% נוספים משתפר, והם חוזרים למצב תקין. הטיפול התרופתי המועדף למצב זה, מעכבי כולין-אסטראז, מספק שיפור קל לטווח קצר בלבד.

אימון קוגניטיבי ממוחשב הנו טיפול בטוח, ניתן להתאמה אישית, ולא יקר באופן יחסי. החוקרים שיקללו תוצאות של מספר מחקרים גדול באמצעות  29 מחקרים שונים שבהם נבדקה השפעתו של אימון קוגניטיבי ממוחשב. מתוכם, 17 מחקרים, שכללו מעל 700 נבדקים התייחסו לסובלים מהפרעה קוגניטיבית קלה. במטה-אנליזה (טכניקה של ניתוח משוקלל בכלים מתמטיים) של מחקרים אלה נמצא כי האימון קוגניטיבי ממוחשב הוביל לשיפור קל עד בינוני בקוגניציה כללית, קשב, זיכרון עבודה, למידה וזיכרון. 12 מחקרים נוספים, שהקיפו מעל 300 נבדקים, נגעו לסובלים מדמנציה. מטה-אנליזה של מחקרים אלה הראתה כי ההשפעה של אימון קוגניטיבי ממוחשב על הסובלים מדמנציה הייתה חלשה מאוד, והוגבלה רק לטכנולוגיות מסוימות.

מוביל המחקר, ד"ר עמית למפיט מאוניברסיטת סידני, אמר בראיון כי המחקר מראה שאימון קוגניטיבי ממוחשב תורם לשימור ואף שיפור יכולות קוגניטיביות בקרב מבוגרים הסובלים מירידה בזכרון, וייתכן שאף תורם למניעת דמנציה.