מחבר/ת: אלי גל – מכון בריין טריין >>

בגילאים צעירים, כך טוענים המדענים, המוח נמצא בשיא כושרו ויכולת הזיכרון והלימוד נמצאת ברמה הגבוהה ביותר. למרות שדבר זה ידוע, הרי שכאשר סובלים מבעיה של קשיי קשב וריכוז יש ירידה של ממש ביכולת ללמוד, להצליח ולהתקדם. להלן נציג כמה טיפים חשובים שיכולים לסייע מאוד לשיפור יכולת הריכוז כבר בגילאים מוקדמים.

  1. פעילות גופנית, ריכוז וזיכרון – חוסר פעילות גופנית משפיע באופן ניכר גם על המוח ויש לכך גם השפעה משמעותית על היכולת להתרכז. מיטב המומחים ממליצים על פעילות גופנית (מותאמת – לפי גיל) כדרך להוציא עודפי אנרגיה וכדרך לשפר את יכולת הריכוז ולהקטין היפראקטיביות.
  2. צמחי מרפא – קיימת כיום נטייה נפסדת למהר ולהפנות הורים לילדים בעלי בעיית קשב וריכוז ל"תרופת הפלא" ריטלין. למרות שאין לשלול את התרופה הזאת באופן מוחלט הרי שבהחלט יש לה לא מעט תופעות לוואי, חלקן משמעותיות ביותר. למרבה המזל, יש כיום גם כמה סוגים של תחליף לריטלין, חלקם מבוססים על מרכיבים טבעיים בלבד וללא צורך במרשם רפואי.
  3. טכניקות לרגיעה – במקומות שונים בעולם גילו כבר לפני אלפי שנים את הטכניקות היעילות לצורך רוגע, השגת שלווה ושיפור ביכולת הריכוז והזיכרון. חלק מהשיטות מתאימות גם לילדים ואפילו לפעוטות ויש פעילויות שניתן לבצע יחד – הורה עם ילד. יוגה, למשל, יכולה להיות טובה מאוד וכן גם תרגולי טאי צ'י, שיטות ביו פידבק או תרגילי נשימה.  
  4. פעילות עיסוי ומגע – האדם הוא יצור חברתי וחברותי ולמגע יש עבורו חשיבות מיוחדת במינה. במיוחד בגיל צעיר יש למגע אנושי ולחיבוק משמעות רגשית ונמצא שמגע בהחלט יכול לסייע גם בבעיות של זיכרון, קשב וריכוז. עיסוי קל או טכניקות של שיאצו' יכולים לתרום להרגעה ויש הסבורים שגם דיקור סיני יעיל לצורך כך.
  5. שינה טובה ורגועה – ילדים וצעירים שמראים חוסר מנוחה יהיו לעיתים אלה שלא ישנים מספיק או שלא ישנים באופן רגוע. חשוב להקפיד על שינה טובה ורגועה כמנוף לכושר ריכוז משופר.
  6. תזונה איכותית – ישנם מוצרי מזון שנחשבים למצוינים בהקשר של פעילות מוחית. בעוד שצריכה של סוכרים, פחמימות פשוטות ושמן מפריעים לעבודתו של המוח וגורמים לתופעות כמו חוסר סבלנות וקשיי ריכוז, ישנם מזונות ותוספים שעושים את התהליך ההפוך של שיפור היכולת להתרכז וכן שיפור הזיכרון. מאכלים שכוללים ויטמינים (B12,A, E), מאכלים עשירים בברזל, אומגה 3 – כל אלה חשובים מאוד לפעילות המוח ולכושר הריכוז והזיכרון.

לסיכום, אלה היו טיפים מרכזיים הפשוטים ליישום בכל גיל בו מופיעים קשיים והפרעות קשב וריכוז שללא התייחסות מתאימה לנושא עשויים להתבטא גם בתפקוד ויכולות הזיכרון.
** אין לראות במאמר זה כהמלצה או כתחליף לייעוץ רפואי